söndag 7 juni 2015

En bild säger mycket men i det här fallet behövs en del text.
Min pappa skulle hjälpa mig att masta på båten förra helgen, vi åker ut och är på plats vid tolvtiden. Eftersom detta är första året för oss med denna båten så tog jag med allt möjligt och omöjligt som skulle kunna behövas.
När masten är framme och ligger på bockar så inser jag att alla vant saknas, dessa tog jag aldrig av förr, men tidigare ägare rekommenderade detta då de stjäls ibland. Bilen full med grejer, men inga vant, bara att åka hem.
Nåja en timme senare är vi tillbaka, tilläggas bör att närmsta vägen hem var avstängd vilket gjorde att all helgtrafik fick ledas om, detta gjorde resan extra långsam.
Nu gick vi direkt till båten, vant mm får vi montera när båten ligger på kö vid mastkranen.
Vart är bensintanken och extradunkarna? Hemma? Nej, tyvärr inte, de är stulna! Anfäkta och anamma!!!
Watskibutiken stängde för en halvtimme sedan, vi åker till Biltema istället, nämnde jag att vägen var stängd och har dragits om? Suck. Nåja, dras korv med bröd mättade bra!
Väl i båten, vi tankar den nya dunken och testar igen. Just när vi ska lämna bryggan kommer en kille springande, jag känner igen honom från kranområdet, jag hjälpte dem att vända deras mast innan vi hade hämtat vår. Han har andan i halsen och frågar om vi skall bort till mastkranen. Jo, det stämmer ju. Kan vi bogsera dem ut till deras plats, motorn dog för dem precis när de lämnat bryggan och nu ligger de tvärs två båtplatser? Visst, det hjälper vi till med.
Min lilla 5 hk utombordare får jobba hårt i vindbyarna med en stor segelbåt på släp, men allt gick bra. Nu har vi den erfarenheten!
Inne vid mastkranen har de flesta gått hem så väntan var bara 10 min tills vi fick en ledig plats.
Jag och pappa donade på, och fick sedan bra hjälp av en bryggranne som kunde tipsa om mycket, då vi har samma båtmodell, tack Kjell!
Masten kom på och vi skulle återvända till bryggan, då vill inte motorn starta!
Lite felsökning under kåpan visar att vajern som hindrar starten från att gå upp i svänghjulet under drift, den kärvar. Jag kunde tvinga rätt den och motorn gick att dra igång.
Väl tillbaka var det nära skymning, montering av mantågen och annat pyssel får vänta. Men fikan måste intas, sällan har mackor och bullar som mamma skickat med varit så goda! Tack för det mamma och tack för hjälpen pappa!
Båten är iaf på rätt plats, mast monterad och vi lärde oss en hel del.
Min bensintank? Den står i garaget just nu!

Inga kommentarer: