lördag 31 maj 2014

Vi skulle titta till båten den 20/5-14 och se om inläggningningen gått bra.
Då ser jag att det är en stor repa tvärs sidbordet och ett hål stort som en femkrona nere vid vattenlinjen.
På morgonen efter ringer jag direkt till Grefab och frågar om de vet vad som hänt, de ringer runt lite och får reda på att båten bredvid hämtats privat av en kranbil och den har förmodligen slagit i vår båt.
Jag anmäler skadan till if som i sin tur ber Björlandavarvet att besiktiga båten. Skadan skulle kosta 17000:- att laga, båtens värde beräknas till 12000:-.
Så var tiden med Jorica slut, sedan 2004 har det varit många härliga och en del spännande turer.
Nu blir det en sommar utan båt sedan får vi se vad som händer.
Jag vill tipsa alla som funderar på båt om Alacrity som modell, det är en stor liten båt med framförallt fantastisk sittbrunn och möjligt att komma in grunt med de dubbla kölarna!

1 kommentar:

Gladius sa...

Hej Johan!
Tråkig att läsa om skadan. Jag kan dock inte tro att det ska vara så svårt att laga. 17.000 kr måste vara ett hutlöst överpris. Jag har själv plastat igen två hål efter borttagna genomföringar i våras på min nya båt. Det tog bara någon timme att fixa med epoxi. Kostnad ca 200:- (epoxi är dyrt) och en timmes jobb. Bottenfärgen skulle ju ändå målas på så den räknar jag inte. Inget svårt jobb alls. Repan kan ju bli svårare att få till bra men med gelcotspackel och lite tålamod så är det inga problem heller. Man får slipa med fint sandpapper av bara den men det är ändock inget jättejobb.
Sök på nätet om epoxilagningar och repor i gelcot så kommer du att inse att du kan fixa till skadan tämligen enkelt. Ge inte upp sommaren på vattnet.
Lycka till!
Med vänlig hälsning Thomas Svärd